Dit is de tip van Remco Pijpers (Mijn Kind Online): het YouTube Theater van de LachOrganiseer een 'Verkiezing van het Grappigste YouTube-filmpje van de Klas'.
- Stel samen criteria op voor wat een filmpje grappig maakt. Schrijf op wat grappig is, maar ook wat niet grappig is.
- Iedereen mag een filmpje nomineren. Laat de kinderen de docent het filmpje mailen. De leraar zet ze in een YouTube-kanaal. Grote kans dat er filmpjes tussen zitten die niet door de beugel kunnen.
- Eerst wordt er gestemd. Dat kan klassikaal door de vingers op te steken, maar ook digitaal. Dat leidt uiteindelijk tot een winnaar. Die zou je op de website van de school kunnen zetten.
- Maar er wordt ook gediscussieerd. De filmpjes worden besproken. Er wordt gelachen om de filmpjes die echt leuk zijn. Er wordt besmuikt gelachen om de filmpjes die niet iedereen kan waarderen. En daar heb je dan een goed gesprek over.
- Sturen ze geen 'foute' filmpjes in? Gooi ze er dan zelf in.
Je hebt lol én je creëert een positieve sfeer waarin je de grappenmakers beloont voor hun gevoel voor humor. Maar je kan ook ernstig praten over filmpjes die kwetsend kunnen overkomen.
Welke vragen kun je stellen om het gesprek op gang te houden?
- Sturen kinderen elkaar deze filmpjes toe?
- Wat is grappig, wat is niet grappig?
- Kun je het sturen van deze filmpjes digitaal pesten noemen?
- Wat doe je als iemand je een grappig filmpje stuurt dat helemaal niet grappig is?
Oproep: wat vinden jouw kinderen grappig op YouTube? Mail Redactie Mijn Kind Online.nl
Remco Pijpers
Meer lezen over Hoe praat je over digitaal Pesten? zie (tevens Bron) http://mijnkindonline.nl/artikelen/hoe-praat-je-over-digitaal-pesten
Meer lezen over Hoe praat je over digitaal Pesten? zie (tevens Bron) http://mijnkindonline.nl/artikelen/hoe-praat-je-over-digitaal-pesten
Remco Pijpers