dinsdag 7 januari 2014

Maak in mini-speelfilm met je klas zoals bijvoorbeeld deze

Leerlingen van het vijfde leerjaar van de Belgische Burgstraat Stedelijke Basisschool maakten een echte speelfilm om pesten bespreekbaar te maken. Voor alle betrokkenen een leuke en waardevolle ervaring.

Hoe pest je?
De leerlingen is eerst gevraagd door de maker van de film, Jef Cleemput, op te schrijven wat zij onder pesten verstonden. Hoe pest je? Hoe word je gepest? Daar kwamen verrassende resultaten uit.


Verzoening
De kinderen kenden de rode draad van de film maar mochten zelf het scenario aanpassen tijdens de opname. Zo vonden ze dat er ook een scene moest inzitten dat iemand de slachtoffers ook verdedigde. Het mooie was ook dat ze het oorspronkelijk verhaal veranderden waarbij de pesters op het laatste een geschenkje kregen van de slachtoffers. Ze waren van oordeel dat pesten nooit beloond mag worden. En daarom stelden ze voor om een verzoening te filmen door allen samen te gaan spelen.


De bedoeling van de film is om pesten bespreekbaar te maken en de film zal ook op andere scholen ingezet worden. Voor de leerlingen die mee hebben gewerkt aan de film was het al een waardevolle ervaring. Hieronder enkele reacties:


Luiza: Ik denk dat er nu minder gepest wordt in de klas.
Alex: Door de film pest ik minder vaak.
Anton: Door de film begin ik ook meer met "x" om te gaan. Voor de film pestte ik hem wel eens.
Alyssa: Het is een toffe film en ik ben blij dat ik pester mocht spelen.
Zoë: Iedereen had een leuke rol en het pesten is verminderd.
Elize: Ik vond de film héél leuk om te maken. Ik vond het spijtig dat ik de hoofdrol niet had. Wel eens leuk om te "pesten" zonder straf te krijgen.
Bright: IK vind het een mooie film en we blijven nu vrienden.
Rune: Je leert nadenken over pesten.
Mathias: Prachtige prestaties!
Jana: Ik vond het heel grappig om mijn vriendinnen en mezelf bezig te zien in de film.